شنبه, ۰۳ دی,۱۴۰۱

دیتا و مهندسی آن

داده یا data ، مجموعه ای از مقادیر مجزا هستند که اطلاعات را بیان می کنند. این اطلاعات می تواند کمیت ، کیفیت ، آمار و ... باشد. مانند: شماره موبایل، نام ، آدرس ، قد ، نام شهر ، معدل ، اعداد ، حقایق  و ...

داده ها یک مقدار فردی در مجموعه ای از داده ها هستند. داده ها معمولا در ساختارهایی مانند جدول سازماندهی می شوند که زمینه و معنی بیشتری ارائه می دهند و ممکن است خود به عنوان داده در ساختار های بزرگتری استفاده شوند.

 دیتا چیست

مهندسی داده (data)

مهندسان داده برای ساختن سیستم هایی کار می کنند که داده های خام را جمع آوری ، مدیریت و به اطلاعات قابل استفاده برای تفسیر دانشمندان داده و تحلیل گران تجاری تبدیل می کنند. هدف نهایی آن ها این است که داده ها را در دسترس قرار دهند تا سازمان ها بتوانند از آن برای ارزیابی و بهینه سازی عملکرد خود استفاده کنند.

مهندسان داده، داده ها را جمع آوری و آماده می کنند و از داده ها برای ارتقای تصمیمات تجاری بهتر استفاده می کنند. آن ها معمولا داده هایی را برای شما آماده می کنند تا با نیازهای کسب و کارتان هماهنگ باشد.

در شرکت های تبلیغات SMS ، داده یا دیتا می تواند کد پستی ، شماره موبایل و ... باشد البته شما می توانید داده ها را محدود کنید به طور مثال: در یک منطقه فقط بخشی از آن محله را مخاطب هدف خود قرار دهید یا رنج سنی تعیین کنید و یا با تعیین کردن جنسیت به گروه هدف خود نزدیک تر شوید.

فرض کنید شما یک کلینیک زیبایی را افتتاح می کنید که معمولا بیشتر زیباجویان شما خانم ها هستند و خدمات مخصوص به آن ها را ارائه می دهید. به همین دلیل برای تبلیغات ، گروه هدف خود را خانم ها قرار می دهید.

 مهندسی دیتا

فرض کنید شما ابزارآلات تعمییر خودرو وارد می کنید . ارسال پیامک براساس منطقه ، کد پستی ، رنج سنی و جنسیت برای شما کاربرد ندارد بلکه شما باید براساس مشاغل ارسال بزنید تا نتیجه بگیرید بنابراین تمام کسانی که تعمییرگاه دارند یا در تعمییرگاه مشغول به کارند یا فروشنده ابزار هستند می توانند گروه مخاطب شما باشند.

مهندسی دیتا به زبان ساده ، به طبقه بندی منظم هر داده در قسمت مربوطه را می گویند.

مثال کاربردی آن : یک پزشک با ما تماس می گیرد و به ما می گوید به یک متخصص ارتوپد در کلینیک خود نیاز دارد. مجموعه ما از بین تمام پزشکان، به تمام متخصصان ارتوپد پیامک ارسال می کند. این نمونه کوچکی از مهندسی دیتاست.

قبل از اینکه به سراغ ارسال پیامک یا خرید دیتا و اطلاعات بروید، ابتدا باید تشخیص دهید که چرا در وهله اول به آن نیاز دارید. شناسایی مرحله ای است که باید در آن سوالاتی را پاسخ دهید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید.

ثبت نظر