یکشنبه, ۱۷ مهر,۱۴۰۱

رسانه های اجتماعی و سلامت روان

انسان موجودی اجتماعی است و برای ادامه حیات خود نیازمند برقراری ارتباط با دیگران است.ارتباطات ما تاثیر خیلی زیادی بر روی سلامت روان و احساس رضایت ما دارد.ارتباط با دیگران می تواند استرس،افسردگی و تنهایی را کاهش دهد و آرامش و شادی ایجاد کند و حتی باعث افزایش طول عمر شما شود.فقدان ارتباط اجتماعی قوی  میتواند سلامت روانی و عاطفی شمارا با مشکلاتی روبه رو کند.

 

رسانه های اجتماعی جایگزین ارتباط انسانی

امروزه،بسیاری از ما برای یافتن افراد یا برقراری ارتباط با یکدیگر به سراغ پلتفرم های رسانه های اجتماعی مثل فیس بوک،توییتر،اسنپ چت،یوتیوب و اینستاگرام می رویم. در حالی که هرکدام از این پلتفرم ها ویژگی های مثبت خود را دارند، اما هیچ کدام  نمی توانند جایگزین مناسبی برای ارتباط انسانی در دنیای حقیقی باشند.زیرا که برای تحریک هورمون هایی که استرس را کاهش می دهند وباعث حس شادی،سلامتی می شوند،شما نیاز به ارتباط حضوری دارید.

 

 

اثرات منفی رسانه های اجتماعی

جنبه های منفی رسانه های اجتماعی از آن جهت که یک فناوری نسبتا جدیدی است،تحقیقات کمی برای اثبات پیامدهای بلندمدت،خوب یا بد استفاده از آن وجود دارد. با این حال، مطالعات زیادی روی ارتباط قوی بین رسانه های اجتماعی سنگین و افزایش خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب، تنهایی، آسیب رساندن به خود و حتی افکار خودکشی انجام شده است. رسانه های اجتماعی ممکن است تجربیات منفی مثل عدم کفایت درمورد زندگی یا ظاهرتان را به وجود آورند. حتی اگر بدانید تصویرهایی که در شبکه اجتماعی مشاهده می کنید دستکاری می شوند، باز هم می تواند در مورد ظاهرتان یا آنچه در زندگی تان می گذرد احساس ناامنی کنید. بدیهی است که افراد تمایل دارند فقط لحظه های خوب و قسمت های برجسته ی زندگی خود را به اشتراک بگذارند.

 

اضطراب و استرس ناشی از رسانه های اجتماعی

استفاده زیاد از رسانه های اجتماعی مخصوصا اینستاگرام و فیس بوک ممکن است

        - برعزت نفس شما تاثیر بگذارد

        - اضطراب شما را تحریک به استفاده بیشتر از رسانه های اجتماعی کند

        - باعث ترس از دست دادن یا FOMO  شود و می تواند شما را وادار کند که هر چند دقیقه یک بار گوشی خود را بردارید تا به روزرسانی ها را بررسی کنید

         - اولویت های شمارا تغییر دهد، یعنی در زندگی اولویت تون تعامل با رسانه های اجتماعی باشد.

 

مطالعه ای در دانشگاه پنسیلوانیا نشان می دهدکه استفاده زیاد از فیس بوک،اسنپ چت و اینستاگرام باعث افزایش تنهایی می شود.برعکس این مطالعه، نشان داد که کاهش استفاده از رسانه های اجتماعی می تواند باعث شود کمتر احساس تنهایی و انزوا کنید و زندگی شما بهبود ببخشد.

پلتفرم توییتر می تواند  کانونی برای انتشار شایعات مضر،دروغ ها ، نظرات توهین آمیز و سوء استفاده هایی باشد که می تواند زخم های عاطفی ماندگاری بر جای بگذارند.

 

برای داشتن سلامت روانی چه کنیم؟

انسان برای داشتن سلامت روانی نیاز به برقراری  تماس چهره به چهره دارد.هیچ چیز به اندازه تماس چشم به چشم با کسی که به شما اهمیت می دهد،استرس را کاهش نمی دهد وخلق و خوی شما را سریع تر بهبود می بخشد. هرچه تعامل با رسانه های اجتماعی را بر روابط شخصی اولویت دهید ، بیشتر در معرض ابتلا یا تشدید اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی هستید.

درمقاله های بعد به اینکه "چرا از رسانه های اجتماعی استفاده می کنیم؟" و "نحوه اصلاح عادات و بهبود خلق و خوی" می پردازیم.

 

ثبت نظر