چهار شنبه, ۲۰ مهر,۱۴۰۱

چرا از رسانه های اجتماعی استفاده می کنیم؟

قبل از شروع،اگر مقاله قبل را نخواندید اول از آن شروع کنید:


رسانه های اجتماعی و سلامت روان


رسانه های اجتماعی همیشه در دسترس هستند و این اتصال شبانه روزی بیش از حد میتواند مشکلاتی را در زمینه مدیریت استفاده از آن برای ما به وجود آورد. هشدارها و اعلان ها می توانند بر تمرکز ما تاثیر بگذارند،خواب مان را مختل کنند و زندگی را تحت کنترل بگیرند.

پلتفرم های رسانه اجتماعی طوری طراحی شدند که توجه شما را به دام بیندازند، چون این شرکت ها از این طریق پول در می آورند. به همین دلیل باید کاری کنند که شما را آنلاین نگه دارند تا به طور مرتب صفحه خود را بروزرسانی کنید.مثل اجبارقمار، اعتیاد به نیکوتین ، الکل یا موادمخدر. استفاده از رسانه های اجتماعی می تواند هوس های روانی ایجاد کند. هنگامی که شما یک لایک یا کامنت مثبت دریافت می کنید میتواند باعث آزاد شدن دوپامین در مغز شود.


سایر دلایل استفاده ناسالم از رسانه های اجتماعی

- ترس از دست دان - پست ها و استوری های دیگران- می تواند باعث شود بارها و بارها به رسانه های اجتماعی باز گردید


- وقتی در موقعیت اجتماعی قرارمیگیریم که احساس اضطراب،تنهایی می کنیم،به تلفن های خود مراجعه کرده  و به  شبکه های اجتماعی پناه می بریم


- منحرف کردن حواس خود از احساسات ناخوشایند یا تسکین روحیه به سراغ رسانه های اجتماعی می رویم مثل وقت هایی که بی حوصله هستیم


چرخه معیوب استفاده ناسالم از رسانه های اجتماعی

استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی،می تواند یک چرخه منفی و ماندگار ایجاد کند:

1.      وقتی احساس تنهایی، افسردگی، اضطرب یا استرس می‌کنید، استفاده بیشتری از رسانه‌های اجتماعی به عنوان راهی برای رفع خستگی یا احساس ارتباط با دیگران می‌کنید. 

2.      در ادامه، استفاده بیشتر از رسانه های اجتماعی، ترس از دست دادن و احساس بی کفایتی، نارضایتی و انزوا را افزایش می دهد.

3.      این احساسات بر خلق و خوی شما تأثیر منفی می گذارد و علائم افسردگی، اضطراب و استرس را بدتر می کند.

4.      این علائم بدتر باعث می شود که شما حتی بیشتر از رسانه های اجتماعی استفاده کنید و وارد باتلاقی می شوید که به راحتی نمی توان از آن خارج شد.


 

علائمی که نشان می دهد رسانه های اجتماعی بر سلامت روان شما تأثیر می گذارند

همه افراد متفاوتند و هر فرد مدت زمان مشخصی را در پلتفرم های رسانه های اجتماعی نمی گذارد. پس ملاک مدت زمان یا تعداد دفعاتی که به سراغ آن می روید مشخص نمی کند که آیا استفاده شما سالم است یا خیر. بلکه تاثیر زمان صرف شده در رسانه های اجتماعی بر روحیه و سایر جنبه های زندگی شما و انگیزه تان برای استفاده از آن مربوط می شود.

شاخص هایی که می توانید با آن بسنجید که آیا رسانه های اجتماعی بر سلامت روان تان تاثیر منفی می گذارد:

-          از روابط رو در رو غافل می شوید

 

-         زمان بیشتری را صرف رسانه های اجتماعی نسبت به دوستان واقعی می کنید (حتی با اینکه با دوستانتان بیرون هستید،بازهم حس می کنید که مدام باید رسانه های اجتماعی را بروزرسانی کنید)


-         تمرکز شما را در مدرسه یا محل کار بهم می ریزد(برای اینکه محتوای منظم پست کنید یا لایک و نظر دریافت کنید،تحت فشارهستید)

 

-         مقایسه نامطلوب خودتان به دیگران در رسانه های اجتماعی(مقایسه تصویر بدنی خود با دیگران ممکن است باعث اختلال در غذا خوردن شما شود)

 

 

-          هنگام بررسی رسانه های اجتماعی احساس حسادت،عصبانیت یا افسردگی در شما به وجود می آید

 

-         انگیزه استفاده از رسانه های اجتماعی، بی حوصلگی یا تنهایی شما باشد

 

 

-         چیزی برای حسادت یا ناراحتی دیگران به اشتراک بگذارید

 

-         برای به دست آوردن لایک یا واکنش مثبت در رسانه های اجتماعی،حاضر به  انجام دادن هرکاری باشید. (مطالب شرم آور به اشتراک می گذارید،شوخی های خطرناک می کنید،دیگران را مورد آزار و اذیت قرار می دهید)

 

-         وقت نداشتن برای خود : هر لحظه از فراغت خود را به رسانه های اجتماعی می گذارنید و زمان کمی را به اندیشیدن در مورد اینکه چه کسی هستید،چه فکری می کنید و...  می گذرانید، این ها چیز هایی است که باعث رشد افراد می شود

 

 

-         از مشکلات خواب رنج می برید.(آیا شب ها قبل از خواب یا صبح ها بلافاصله بعد از بیدار شدن ، شبکه های اجتماعی را چک می کنید؟) نور گوشی و سایر دستگاه ها می تواند خواب شما را مختل کند که به نوبه خود تاثیر جدی بر سلامت روان شما می گذارد

-         بدتر شدن علائم اضطراب و افسردگی( رسانه های اجتماعی به جای کمک به کاهش اضطراب و احساسات منفی و تقویت خلق و خوی شما ، پس از استفاده باعث بیشتر شدن احساس اضطراب،تنهایی و افسردگی شود)

 

ثبت نظر