دوشنبه, ۱۰ خرداد,۱۴۰۰

ایده های چیدمان پست ها اینستاگرام

یکی از مسائلی که برای برندینگ در اینستاگرام باید به اون توجه داشته باشیم با توجه به مطلبی که در پست تعریف برند و برندینگ راجع به‌اش حرف زدیم ساخت یک تصویر مشخص و واضح در ذهن مخاطبان هست. یکی از چیزهایی که در اینستاگرام باعث می شه تا پیج شما، در ذهن مخاطبان حک بشه، شکل ظاهری پیج هست که در اصطلاح به اون لی اوت(Layout) یا چیدمان می‌گیم.

لی اوت یک اصطلاح در گرافیک دیزاینه که به ترکیب‌بندی و چینش المان‌ها در تصویر گفته می‌شه.
در این مطلب منظور ما از لی اوت نوع چیدمان پست‌ها در پیج اینستاگرامه. طوری که یک نظم و الگوی خاص ایجاد شده باشه.
مثلا همه یک رنگ باشن، زاویه دوربین موقع عکاسی تو همه‌شون یجور باشه، قاب تصاویر یک فرم داشته باشن و مواردی ازین دست که در نمونه‌ها اون‌ها رو با جزییات بررسی می‌کنیم.

بریم سراغ نمونه‌ها…

 

۱. چیدمان معمول

یکی از مواردی که حتما باید یه پیج اینستاگرامی رعایت کنه اینه که در نگاه اول یه تصویر واحدی رو در ذهن مخاطبان ثبت کنه و یک پیام مشخص رو به اونها ارسال کنه.
من خیاطم، ما تولید‌کننده پوشاک زنانه هستیم، ما یک برند آرایش بهداشتی هستیم، من معمارم، من دندانپزشکم و…

چیزی که برای ارسال این پیام الزامیه هماهنگ بودن پست‌ها به لحاظ موضوعه. یعنی اگر شما می‌خواید در نگاه اول این رو به مخاطب القا کنید که مثلا یک دندانپزشک هستید باید موضوع غالب پست‌های شما داندانپزشکی باشه و این جریان باید از طریق تصاویر یا کاور ویدئوها در یک نگاه منتقل بشه.

در چیدمان معمول خیلی به ریخت ظاهری توجه نمی‌شه و فقط هماهنگی موضوعی مدنظر قرار میگیره. این نوع لی اوت در اینستاگرام رو عموما افرادی که کمی حرفه‌ای هستند انجام می‌دن.

اگر بخوایم کمی دقیق بشیم، باید بگیم این نوع لی اوت باید در همه پیج‌ها بعنوان حداقل نوع چیدمان رعایت بشه و بطور کلی در انواع دیگه لی اوت هم که در پایین به اون‌ها اشاره می‌کنیم هماهنگی موضوعی یک الزامه.

 

۲. شطرنجی

یکی از ساده‌ترین مدل‌های لی اوت اینستاگرام اینه که مثل تصاویر پایین یکی در میون عکس‌ها رو با ریخت متفاوت پست کنید.
مثلا یک عکس سیاه، یک عکس سفید. در نهایت چینش و ریخت ظاهری پیج شبیه صفحه شطرنج میشه.
مزیت این نوع چیدمان نسبت به روش‌های دیگه اینه که کنترل اون از نظر تولید محتوا کار راحت‌تریه.

چیدمان شطرنجی اینستاگرام

 

۳. دو به یک

یک روش دیگه چیدمان در اینستاگرام که خیلی شبیه مدل شطرنجی هست اینه که به‌جای انتشار یکی در میون پست، دوبار یک مدل پست و یبار یک مدل دیگه منتشر کنید.

اتفاقی که در انتشار این نوع محتوا می‌افته اینه که اون ردیفی که از دو ردیف دیگه جدا هست یبار سمت چپ قرار می‌گیره، یبار وسط و یبار هم سمت راست. یعنی اگر بخواید چیدمان پیج رو جوری مدیریت کنید که پست‌ها همیشه وسط یا کنار باشن باید پست‌ها رو ۳تا ۳تا با هم منتشر کنید، در غیر این‌صورت همونطور که گفته شد جای اون ردیف متمایز با هر دفعه پست کردن شما تغییر می‌کنه.

تو این روش حتما باید به ترتیب انتشار پست‌ها دقت داشته باشید که دوتا یکی منتشر بشه.
کنترل کردن این چیدمان مقداری از لی اوت شطرنجی سخت تر هست اما برای بعضی پیج‌ها با موضوعات خاص بهتر نتیجه میده. مثلا دو تا عکس‌، یک ویدیو یا دوتا عکس‌نوشته یک عکس…

جیدمان پست اینستاگرام

 

۴. ردیف به ردیف

این روش لی اوت بیشتر برای عکاسان یا طراحان مناسب هست. کنترل و بروزرسانی در چیدمان ردیف به ردیف به لحاظ تولید محتوا کار نسبتا پیچیده‌تری نسبت به دو روش قبل هست.

تو این چیدمان هر ردیف شما(۳ عکس) باهم مرتبط هستند.
یکی از مسایلی که باعث سخت شدن کنترل پیج‌هایی که با این چیدمان پر میشن هست، ارسال همزمان ۳ عکس با همه. این یعنی این‌که شما تو این روش حتما باید ۳ پست و ۳ کپشن آماده داسته باشید و اون‌ها رو همزمان با هم و به ترتیب منتشر کنید.

هماهنگی که بین پست‌ها در روش‌های مختلف از اون صحبت می‌شه یا در موضوع هست یا در فرم ظاهری هر پست.
مثلا ۳ پست میتونن به لحاظ ظاهری اصلا به هم شبیه نباشن اما موضوع اون‌ها یکی باشه. اما اگر شکل ظاهری اونها هم به لحاظ ترکیب‌بندی، رنگ، المان‌های تصویر، سبک بصری هماهنگی داشته باشن مسلما تاثیر بیشتری داره و چهره فید یا پیج منسجم‌تر میشه.

چیدمان ردیفی اینستاگرام

 

۵. مورب

در این چیدمان پست‌ها به لحاظ موضوع یا فرم ظاهری بصورت مورب با هم در ارتباط هستند.

من تا به‌حال این مدل رو به‌خاطر پیچیدگی بیش از حد اون پیاده نکردم. اما اگر کسی فضای پیج‌اش طوری هست که می‌شه این مدل اجرایی بشه و مهارت و زمان کافی هم برای کنترل اون در درازمدت رو داره می‌تونه با این لی اوت اینستاگرام به‌ راحتی خودش رو از بقیه متمایز کنه.

نکته‌ای که در مورد تمام روش‌ها مهمه و باید به اون توجه بشه اینه که فقط و فقط این چیدمان‌ها زمانی به برندینگ کمک میکنه که در بازه های زمانی طولانی پیاده‌سازی بشه؛ طوری که اگر یک‌نفر برای اولین‌بار وارد پیج می‌شه اگر ۳ یا ۴ بار پیج رو اسکرول کنه برای دیدن پست‌های قبلی خیلی راحت متوجه نظم و هماهنگی پیج بر اساس یک الگوی خاص بشه.

 

توضیح: ۴ مدل بالا (شطرنجی، دو به یک، ردیف به ردیف و مورب) می‌تونن فقط به لحاظ موضوع با هم هماهنگی داشته باشن و هماهنگی ریخت ظاهری در اونها الزام نیست.
البته قدر مسلمه که وجود هماهنگی ظاهری باعث تقویت چهره پیج میشه.
اما ۳ روشی که در ادامه راجع به اون‌ها حرف می‌زنیم حتما باید به لحاظ ظاهر، فرم و رنگ با هم هماهنگی داشته باشن چه اینکه شاید به لحاظ موضوع اصلا با هم ارتباط نداشته باشن.

 

۶. رنگین کمان

در این لی اوت اینستاگرام پست‌ها فقط و فقط به لحاظ تم رنگی با هم هماهنگ می‌شن. نسبت به چیدمان‌های دیگه این چیدمان کنترل کردنش کار ساده‌تریه. به شرطی که مهارت کافی در عکاسی و یا ویرایش تصاویر داشته باشید.

پست‌ها به لحاظ رنگ غالب ۶تا ۶تا، ۹تا ۹تا، ۱۲تا ۱۲تا، با هم همرنگ هستند و دسته پست بعدی رنگ دیگه‌ای دارن.

این لی اوت اگر با دقت و بمدت طولانی پیاده بشه باعث ایجاد حس بسیار خوشایندی در مخاطبان می‌شه و چون مثل چیدمان‌های قبل خیلی به وضوح مشخص نمی‌شه روی ناخودآگاه مخاطبان تاثیر خیلی خوبی می‌ذاره.

یکی از عمده دلیل‌هایی که باعث می‌شه این چیدمان احساسات مخاطبان رو درگیر کنه استفاده از رنگ در ایجاد هماهنگی بین پست‌هاست. عموما در هر محتوای بصری این رنگ هست که احساسات رو به ناخودآگاه مخاطبان منتقل و تحریک می‌کنه. اون‌هارو به فکر فرو می‌بره، شادشون می‌کنه، حس نوستالژی ایجاد می‌کنه و مسائلی از این دست.

اگر پیجی دارید که فضای هنری داره این نوع لی اوت خیلی می‌تونه به شما کمک کنه تا فضای پیج رو بطور مثال عمیق‌تر یا شادتر بکنید.

چیدمان رنگی اینستاگرام

 

۷. حاشیه

این نوع چیدمان بطور کلی روی حاشیه‌های تصاویر یا کاور ویدیو اعمال میشه. مسلما اگر کمی خلاقیت داشته باشید خیلی کارهای متفاوتی میشه انجام داد، بالای پست‌ها آبی باشه و پایین اون‌ها سبز. پستها بصورت لوزی باشه، حاشیه پستها سیاه باشه و…

نکته مهم در مورد این لی اوت اینستاگرام و سایر چیدمانها توجه به ارتباط بین موضوع پیج و نوع چیدمان هست. بطور مثال در تصویر پایین چون پیج مربوط به نوزادان هست استفاده از فرم دایره بخاطر انعطاف و لطافتش هماهنگی مناسبی با نوزاد و اون فضا داره. یعنی اگر پیج فروش ساعت مردونه دارید حاشیه سیاه و مربعی خیلی بهتر از حاشیه دایره‌ای و صورتیه!

چیدمان پیج اینستااگرام

 

۸. پازلی

در این چیدمان باید یک تصویر بزرگ عمودی تولید بشه که هر جزء اون بصورت یک پست منتشر بشه.

اگر تولید و انتشار محتوای شما روتین باشه کنترل این لی اوت اینستاگرام غیر ممکن هست و با ارسال یک پست جدید چیدمان پیج بطور کلی بهم می‌ریزه.

این چیدمان به پیج‌هایی پیشنهاد می‌شه که مثلا یک محصول خاص دارن یا مثلا می‌خوان برای محصول‌ خودشون در یک بازه زمانی مشخصی در اینستاگرام کمپین اجرا کنن یا مواردی از این دست. چرا؟ چون این لی اوت اصلا باعث ایجاد درگیری با مخاطبان نمی‌شه و به نوعی یک بیلبورد ثابت از محصول یا خدمات هست.

با توجه به مسایل بالا باید پستها حتما از قبل در اون قالب کلی یک‌جا طراحی بشن و یکجا منتشر بشن. اگر نخواید اونها رو یکجا منتشر کنید باید حتما اون‌ها رو ۳تا ۳تا پست کنید تا چیدمان پیج بهم نریزه.

شاید بپرسید خب در این روش که ما نمی‌تونیم درگیری خاصی با مخاطبین ایجاد کنیم پس چطور افزایش فالوور داشته باشیم؟
برای افزایش فالوور و دیده‌ شدن در این لی اوت حتما باید در پیجهای مرتبط تبلیغات کنید.

این روش اگر به درستی اجرا بشه خیلی خوب در ذهن مخاطبان حک میشه و باقی میمونه. یک روش با مزایای بسیار خاص اما در عین حال با معایب خیلی قوی…
نمونه های زیر میتونه برای درک بهتر این موضوع به شما کمک کنه.

چیدمان پازل اینستاگرام

 

۹. ترکیبی

با ترکیب ۸ مدل لی اوت بالا میشه چیدمان‌های جدید و خلاقی ایجاد کرد.
مثلا از ترکیب چیدمان شطرنجی و حاشیه میتونید پیجی داشته باشید که حاشیه عکس‌ها یکی درمیون مربع و دایره باشه.
مثلا از تریکب ردیف به ردیف و رنگین کمان میشه پیجی داشت که هر ردیف اون یک تم رنگی داشته باشه.
مثلا از ترکیب دو به یک و پازلی میشه یک ردیف داشت که امتداد عمودی اون در پیج به هم متصل یاشه.

همه‌چی به خلاقیت و مهارت شما بستگی داره که چطور بتونید از این لی اوت‌ها در پیج اینستاگرام خودتون بهره ببرید و برندینگ انجام بدید.

انتخاب لی اوت هوشمندانه و خلاقِ مرتبط با برند شما یکی از ارزونترین روش‌ها برای برندینگه!

ثبت نظر